07.04.2021 | Annemieke Wiltink - 0 reactie(s)
Vorig jaar schreef ik al een blog over uw vakantie en het Corona virus (link). Ik schreef dat de “Corona-voucher” bedoeld is om zoveel mogelijk een faillissement van reisorganisaties te voorkomen. Nu -een jaar later- is gebleken dat sommige klanten die voucher al wel inwisselden voor geld of een nieuwe reis, maar dat een groot aantal klanten dit nog niet hebben gedaan. Het gebrek aan inkomsten in combinatie met het niet inwisselen van de vouchers zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan het faillissement van D-Reizen, op 6 april 2021.
Het is nog onduidelijk wat het faillissement precies betekent voor consumenten die nog geld krijgen van D-reizen. De curator zal het faillissement gaan afhandelen en inventariseren wat de mogelijkheden zijn, of een doorstart mogelijk is en tevens welke aanspraken van consumenten op de failliete boedel kunnen worden verhaald.
Het is raadzaam, zo schreef ik vorig jaar, te kijken naar de dekking van zo’n voucher in geval van een faillissement. Volgens Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) worden de vooruitbetaalde reisgelden van klanten van D-reizen gewoon terugbetaald als er geboekt is met een SGR-garantie. De coronavouchers voor pakketvakanties zijn gedekt door de SGR wanneer dit op de coronavoucher vermeld staat. De SGR zal de gegevens van de betreffende klanten van D-reizen van de curator ontvangen. Heb je nog een geboekte en nog niet genoten pakketreis, zal SGR beoordelen of de reis alsnog door kan gaan of dat een nieuwe reis geboekt kan worden.
Inmiddels zijn er veel aanbieders van vakanties die inspelen op de behoefte van consumenten om kosteloos en zonder voorwaarden te kunnen annuleren, zeker nu er geen vouchers meer worden uitgegeven. Zeker nu nog altijd onduidelijk is hoe de pandemie zich in de (nabije) toekomst zal ontwikkelen, biedt dat voor de reiziger enige vorm van zekerheid. De vraag is echter of het faillissement van D-reizen een domino effect zal sorteren en wat dit betekent voor de reisbranche in zijn algemeenheid en de garantiefondsen waarbij de reisbureaus zijn aangesloten.
Meer weten?
Bent u als ondernemer actief in de reisbranche en heeft u vragen over de rechten en verplichtingen ten opzichte van consumenten, of heeft u als consument vragen over uw rechten bij het niet doorgaan van een geboekte reis? Advocaat en verzekeringsrechtspecialist Annemieke Wiltink beantwoordt uw vragen graag.
Tags: faillissement, corona, vakantie, coronavoucher, garantiefonds, sgr, d-reizen
Lees verder