Menu

Blog

 

Over wetten en regels raken wij niet uitgepraat. Aan elke wet zit onlosmakelijk een discussie vast. Onze advocaten en belastingkundigen houden zich graag bezig met ontwikkelingen en interessante casussen in hun eigen rechtsgebied. Dit vertalen zij naar actuele, openhartige blogs.

D-Reizen failliet: wat betekent dit voor u?

07.04.2021 | Annemieke Wiltink - 0 reactie(s)

 

Vorig jaar schreef ik al een blog over uw vakantie en het Corona virus (link). Ik schreef dat de “Corona-voucher” bedoeld is om zoveel mogelijk een faillissement van reisorganisaties te voorkomen. Nu -een jaar later- is gebleken dat sommige klanten die voucher al wel inwisselden voor geld of een nieuwe reis, maar dat een groot aantal klanten dit nog niet hebben gedaan. Het gebrek aan inkomsten in combinatie met het niet inwisselen van de vouchers zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan het faillissement van D-Reizen, op 6 april 2021.    Het is nog onduidelijk wat het faillissement precies betekent voor consumenten die nog geld krijgen van D-reizen. De curator zal het faillissement gaan afhandelen en inventariseren wat de mogelijkheden zijn, of een doorstart mogelijk is en tevens welke aanspraken van consumenten op de failliete boedel kunnen worden verhaald.    Het is raadzaam, zo schreef ik vorig jaar, te kijken naar de dekking van zo’n voucher in geval van een faillissement. Volgens Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) worden de vooruitbetaalde reisgelden van klanten van D-reizen gewoon terugbetaald als er geboekt is met een SGR-garantie. De coronavouchers voor pakketvakanties zijn gedekt door de SGR wanneer dit op de coronavoucher vermeld staat. De SGR zal de gegevens van de betreffende klanten van D-reizen van de curator ontvangen. Heb je nog een geboekte en nog niet genoten pakketreis, zal SGR beoordelen of de reis alsnog door kan gaan of dat een nieuwe reis geboekt kan worden.   Inmiddels zijn er veel aanbieders van vakanties die inspelen op de behoefte van consumenten om kosteloos en zonder voorwaarden te kunnen annuleren, zeker nu er geen vouchers meer worden uitgegeven. Zeker nu nog altijd onduidelijk is hoe de pandemie zich  in de (nabije) toekomst zal ontwikkelen, biedt dat voor de reiziger enige vorm van zekerheid. De vraag is echter of het faillissement van D-reizen een domino effect zal sorteren en wat dit betekent voor de reisbranche in zijn algemeenheid en de garantiefondsen waarbij de reisbureaus zijn aangesloten.   Meer weten? Bent u als ondernemer actief in de reisbranche en heeft u vragen over de rechten en verplichtingen ten opzichte van consumenten, of heeft u als consument vragen over uw rechten bij het niet doorgaan van een geboekte reis? Advocaat en verzekeringsrechtspecialist Annemieke Wiltink beantwoordt uw vragen graag.

 

Tags: faillissement, corona, vakantie, coronavoucher, garantiefonds, sgr, d-reizen

 

Lees verder

Vakantie en coronavirus: wat zijn uw rechten?

22.04.2020 | Annemieke Wiltink - 0 reactie(s)

 

Naast de vele maatregelen die afgekondigd zijn vanwege het coronavirus, heeft het kabinet ook afgeraden om tijdens de meivakantie een vakantie te boeken. Maar wat als u al een (zomer)vakantie hebt geboekt en uw reisorganisatie ondanks de coronamaatregelen uw reis niet annuleert?   Lees hier wat uw rechten zijn als u het advies van de overheid en het RIVM opvolgt en ervoor kiest thuis te blijven.   Corona voucher Overweegt u door de uitbraak van het coronavirus uw vakantie te annuleren, of zou u op korte termijn vertrekken en is door de beperkende maatregelen nog niet duidelijk of de vakantie kan doorgaan? Vraag dan in eerste instantie de reisorganisatie binnen een redelijke termijn schriftelijk te verklaren dat ze de overeenkomst willen nakomen. Doen ze dit niet (of niet op tijd), dan heeft u mogelijk recht op teruggave van (een deel) van de betaalde geldsom.   Het kabinet heeft (tijdelijk) toegestaan dat reisorganisaties in plaats van de verplichting tot het terugbetalen van de reissom een “Corona-voucher” mogen aanbieden. Nederlandse reizigers kunnen dit voucher krijgen als hun vakantie wordt geannuleerd. Hiermee kan (vaak tot 1 jaar na de oorspronkelijke reisdatum) een nieuwe reis worden geboekt. Het doel van de Corona-voucher is te voorkomen dat reizigers massaal hun geld terugvragen. Dat zou voor veel reisorganisaties onvermijdelijk een faillissement betekenen. Er is geen overigens wettelijke verplichting om een dergelijke voucher te accepteren. Accepteer je de voucher wel, let dan goed op dat deze ook gedekt is in geval van een faillissement.   Kosteloos annuleren? Als door corona-uitbraak uw reis niet doorgaat, bieden veel annuleringsverzekeringen – blijkens de voorwaarden – geen dekking. Een aantal verzekeraars heeft het beleid op dat punt inmiddels iets versoepeld. Wilt u een reis annuleren vanwege het coronavirus? Controleer dan eerst of er een negatief reisadvies is afgegeven. Als door het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies is afgegeven voor uw reisbestemming, dan kunt u annuleren en de schade claimen onder de annuleringsverzekering. In sommige gevallen zelfs als de reis verder in de toekomst ligt, zoals de zomervakantie. Als voorwaarde geldt wel dat de reis geboekt moet zijn via een reisorganisatie. Voor gevolgschade - zoals separaat geboekte excursies die u annuleert omdat uw reis niet doorgaat – krijgt u in de regel geen vergoeding. Bekijk voorafgaand aan het annuleren goed naar de reis- of annuleringsvoorwaarden om teleurstellingen te voorkomen. Vaak bent u namelijk ook bij annulering wel gehouden de annuleringskosten te betalen (soms zelfs tot 90% van de totale reissom).   Heeft u buiten een reisorganisatie om een (losse) vlucht geboekt en zelf overnachtingen geregeld (bijvoorbeeld via AirBnB), informeer dan voorafgaand aan het annuleren bij de verhuurder van de accommodatie en de luchtvaartmaatschappij naar de annuleringsvoorwaarden. Veel (buitenlandse) organisaties kennen geen regeling waarbij u uw geld terugkrijgt en uw annuleringsverzekering biedt in een dergelijk geval mogelijk geen dekking.   Een annuleringsverzekering geldt in de regel slechts indien de reden voor het niet doorgaan van de vakantie is gelegen in de persoon van de verzekerde, zoals ziekte of overlijden. De uitbraak van het coronavirus valt hier niet onder. Een allrisk annuleringsverzekering kan uitkomst bieden.   Meer weten? In deze onzekere tijden, is een steuntje in de rug vaak heel welkom. Advocaat verzekeringsrecht Annemieke Wiltink kijkt graag met u mee welke rechten u hebt en beantwoordt graag uw (aanvullende) verzekeringsrechtelijke vragen. Neem gerust contact met haar op.  

 

Tags: verzekeringsrecht, coronavirus, vakantie, reis, verzekering, annuleren, annuleringsverzekering

 

Lees verder

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven?

Onze advocaten en belastingkundigen informeren u graag over actuele ontwikkelingen op het gebied van recht en jurisprudentie.

Lees ons nieuws

Medewerkers ontmoeten

Medewerkers ontmoeten

De interne samenwerking tussen veertien advocaten, een fiscaal jurist en een team van stafmedewerkers is uniek in de Achterhoek.

Medewerkers